mandag 25. april 2011

"Forskningsrapport om tilpasset opplæring"

Denne rapporten var tung å lese... Jeg har smugtittet litt på mine kollegaers blogger - jeg er i alle fall ikke helt alene om å slite litt med rapporten. Mange har også mye fornuftig å si.

Jeg tror det var Åse som nevnte dette om at når enkeltelever skal inkluderes, sender man et signal om at de er annerledes enn de andre - det er jo ikke bra. Men hvordan skal man sørge for at ingen føler seg utenfor og at alle får muligheten til å henge med på undervisningen? På s. 45 i rapporten står det om fellesundervisning - eller såkalt tavleundervisning. Dette beskrives av Klette (2003) og Imsen (2003) som den mest utbredte undervisningsformen. De mener videre at det er et høyt aktivitetsnivå i klasserommene, og at "hyppige skifter mellom aktiviteter og tema hindrer fordypning og konsentrasjon". Her stilles det store krav til lærerne om å skape struktur - lærerne må tydeliggjøre "hvor vi er, hva vi gjør, og hvor vi skal".

Jeg tenker at dersom lærerne er flinke til å gi fellesundervisningen struktur, og stadig ta pauser for å oppsummere, vil det være lettere for de fleste å henge med - uten at noen "tas ut av klassen" for å få spesialundervisning.

Jeg tenker også at det ikke er så greit å være lærer heller - du skal jammen ha god styring på undervisningen hvis du skal se den enkelte elev uten å vie den enkelte for mye oppmerksomhet - som igjen kan føre til at noen føler seg "uthengt"...

Nei, jeg er glad jeg "bare" er bibliotekar, og kan komme inn som et supplement. Og i morgen er en ny arbeidsdag:-)

1 kommentar:

  1. Peder Haug er en sentral størrelse i norsk, pedagogisk forskning. Han og Kari Bachmann har samlet trådene fra forskning om tilpasset opplæring i sine beskrivelser. På s. 95 og utover står det om hva de gjør de lærerne som får elevene til å trives, være arbeidsvillige og ha utbytte av skolen. Det viser seg at det disse lærerne gjør ikke spesielt eller uvanlig, men nettopp det de fleste mener gir god undervisning. Les mer selv.
    Kanskje ikke så "skummelt" å være lærer likevel.

    SvarSlett