onsdag 4. mai 2011

Scribus

På Samling 3 lærte vi å bruke "plakatprogrammet" Scribus. Det var artig :-) Vi skulle ta med oss noen egne bilder i sakens anledning. Siden dette var rett etter Påske, fant jeg det naturlig å ta med noen av påskebibldene mine. Resultatet ser dere her:


Plakaten var så godt som ferdig allerede på samling 3's første dag. Og - naiv som jeg jo nå engang er - trodde jeg det bare skulle være "tut & kjør" og så var plakaten publisert. Den gang ei... Da jeg åpnet dokumentet, var bakgrunnsbildet falt ut. Ingen grunn til pankk - det meste ordner seg. Det gjordet det da også denne gangen; jeg laget like godt en ny (og identisk) plakat. Jeg hadde fått med meg at resultatet skulle lagres (eksporteres) i pdf-format - det var jo ikke så vanskelig. So far, so good. Så kom tiden for selve publiseringen av innlegget. Jeg tenkte at plakaten jo strengt tatt var et bilde, og valgte "Sett inn bilde". Jeg "browset" og fant plakaten min - i pdf-format. Det likte ikke bloggen, og jeg fikk feilmeldingen "tjener avvist". Jeg hadde kanskje vært litt for rask på labben - nå så jeg jo at det sto "Du kan laste opp JPG-, GIF- eller PNG-filer." Det jeg prøvde å laste opp var en pdf-fil. Javel, vi prøver på nytt. Kanskje jeg skulle prøve "Sett inn video"? Det så ved første øyekast ut til å fungere, men akk - en ny feilmelding. Jeg var nå nesten rede til å gi opp, men bestemte meg for å prøve en siste ting; jeg lagret en kopi av plakaten som bilde - og denne gangen gikk det bra!

Jeg ser at flere av dere har publisert sin plakat, og er det noen som vil dele med meg en enklere måte å gjøre dette på, tar jeg imot tips med takk.

3 kommentarer:

  1. Hei

    Du kan lagre plakaten som bilde i stedet for pdf fil, det gjør hele prosessen litt enklere :) Husker ikke helt hvor du fant det, men mener du kunne gå på fil og eksporter, og velg bilde i stedet for pdf.... Men jeg har ikke funnet ut hvordan man kan publisere pdf på bloggen, men det må da gå an det og ;)

    SvarSlett
  2. IKT er å gjøre, finne ut og hjelpe hverandre. Fortellinga di viser hvor nyttig det er/var med praktisk IKT sammen. Med bloggene kan vi dele erfaringer.

    Kari forteller at det går å lagre som bilde. Velg Eksporter, Lagre som bilde, velg JPEG under bildeformat.
    Jeg velger Lagre som PDF (det må jeg i alle fall gjøre). Så åpner/ser jeg plakaten i Adobe Reader. Deretter bruker jeg ScreenHunter og markerer hele plakaten. Limer så inn i PhotoFiltre som nytt bilde (Rediger, Lim inn som nytt bilde). Da kan jeg til slutt bestemme hvor stort bildet skal være, f. eks. 1024 x 768. Lagre som JPEG-fil (filtype JPEG).

    Fin plakat, trivelige bilder. Du kunne kanskje ha valg en annen font, f. eks. Arial, hvit større skrift og plassert teksten på "jevnt" mørk bakgrunnsfarge?

    Husker du hva jeg sa på slutten av siste samlig om hva som ville skje hvis du åpnet et prosjekt og bildene ikke lå på samme sted som da du satte dem inn (første gang)? Og hva man må gjøre for å unngå dette?

    SvarSlett
  3. Thomas: Husker du sa at vi kunne lagre dem i egen mappe - på PC'n eller minnepenn - slik at vi lettere fant dem igjen. Er enig med deg i at tekstinga ikke ble så bra... Skal se etter eksamen om jeg ikke får tid til å pynte på det :-)

    SvarSlett