onsdag 18. mai 2011

3. samling

Her kommer endelig et innlegg om 3. samling. Har vært opptatt med eksamensskriving, og blogginga har måtte lide litt for det.

På siste samling lærte vi bl.a. å bruke "plakatprogrammet" Scribus (Resultatet kan sees i forrige blogginnlegg) Det var artig! Ser nytten av det – både på jobb og privat. Tenker meg at det går an å lage flotte bildesammensettinger man for eksempel kan gi bort til jul. (Mødre bruker å være takknemlige mottakere av slike egenproduserte greier)

Anne Grete Solstad lærte oss mer om tilpasset opplæring - hvilket var veldig interessant. Dette har en sentral plass i LK06, og for meg virker det som dette gir lærerne store muligheter til å gjøre undervisningen interessant og lærerik i forhold til lokal vinkling av stoffet.

Til sist fikk vi en innføring i didaktikk – og et gjensyn med Trond Lekang, som hadde ansvaret for oss på Modul 1. I den forbindelse ble vi introdusert for et dataspill i klasseledelse. I spillet er det om å gjøre å holde orden på klassen – og det skulle jo ikke være så vanskelig når det dreier seg om animerte elever, eller…? Det var det – vanskelig, altså. I spillet får man tilgang til en god del informasjon om elevene, så som aggresjonsnivå, motivasjon og forståelse. Dette er informasjon som lærerne må analysere seg fram til i det virkelige liv – vi fikk det servert på et sølvfat. Dette var et tankevekkende og interessant spill. Særlig godt likte jeg ”pause-knappen” – en slik skulle man hatt i det virkelige liv noen ganger… J

5 kommentarer:

  1. Hei! Så arti at du kom innom bloggen min! VIsste ikke at du også hadde blogg, så det var moro :) Er du medlem på hundesonen? Hvilket Nick bruker du? Jeg er moderator der.
    Håper vi kan møtes neste gang dere er i Steigen. Ha en fin uke! Elisa

    SvarSlett
  2. Elisa: Denne bloggen ble opprettet i forbindelse med studiet "Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte", modul 2 som jeg - sammen med andre fantastiske bibliotekarer - nettopp har avsluttet. Blogging er artig! Jeg er ikke (foreløpig) medlem på Hundesonen - kommer nok! :-)

    Vi skal til Steigen i pinsehelga - kanskje vi kan treffes da? Ellers så blir vi stort sett der hele sommerferien. :-)

    SvarSlett
  3. Du virker fornøyd med det meste. Det forteller om ei postivit tilnærming. Takk for det.

    SvarSlett