I rapporten ”Læreplan, læreverk og tilrettelegging for læring” blir vi presentert for læreboka som grunnlag eller utgangspunkt for undervisningen. Selve læreboka må revideres med jevne mellomrom, for å tilpasses den gjeldende læreplan – i vårt tilfelle ”Kunnskapsløftet” (LK06). Læreboka består gjerne av faktaopplysninger og ulike typer oppgaver elevene kan arbeide med.
I følge rapporten har lærerne en tendens til å be elevene ”hoppe over” de oppgavene som krever mer utforsking og refleksjon, og i stedet konsentrere seg om ”reproduserende kunnskapsoppgaver” – altså oppgaver de kan finne konkrete svar på i lærebokteksten.
Rapporten tar også for seg ulike lærestrategier, og minner om at elevene må være motivert for å lære for at læring skal finne sted. I forbindelse med arbeidet med Modul 1 av dette studiet, lærte vi en god del om ulike læringsstrategier. Det virker på meg som om disse ”reproduserende kunnskapsoppgavene” oppfordrer til pugging, og derfor ikke egner seg godt til å bidra til varig lærdom.
For at eleven skal lære noe/huske noe over lengre tid, kreves det at eleven er interessert i oppgaven. Eleven skal også være i stand til å reflektere over egen læring – det å vite at de vet, eller metakognitiv bevissthet.
Det med motivasjon for læring, synes jeg er interessant. Tidene forandrer seg, og mulighetene til å skaffe seg kunnskap er flere nå enn for noen få år siden. I og med at vi i dette studiet får presentert blogging og andre interaktive måter å lære på, synes jeg dette var et artig eksempel: O-fagspatruljen. Her ligger det informasjon om ulike fag, både som tekst og bilder. Dette nettstedet er kanskje ikke godkjent som pensum av Utdanningsdirektoratet, men det ble startet av 4 lærerstudenter – som alle ville bli realfagslærere – ved Universitetet i Stavanger i 2006.
Du fokuserer på læreboka - hva som står der og hva den legger opp til av læringsaktiviterer. Den kan virke som boka (lærebokforfatteren) og læreren tar for gitt at det som er pensum (boka) skal leses, huskes, pugges. Hvis dette kan dokumenteres på prøver - så har elevene lært. Hva har de da eventuelt lært?
SvarSlettInteressant at oppgaver som innbyr til utforskende, skapende og produktive læringsaktivteter blir valgt bort. Hva slags læring går elevene eventuelt glipp av da?
Du viser til et utmerket eksempel på en nettressurs som kan trigge elevene til å gjøre noe lignende. Ikke lage et helt nettsted, men produsere innslag/kunnskapselementer som de vi finner på O-fagspatruljen.
Ja, jeg synes O-fagspatruljen var en artig sak ;-)
SvarSlettDet er ikke sikkert lærerne bevisst velger bort de mer tidkrevende oppgavene, men dersom tiden er knapp og pensum stort kan det være fristende å holde seg til den "tradisjonelle" undervisningmetoden. Å la elevene ta fatt på større og mer utfordrende oppgaver, krever da også mer av læreren - de må kanskje selv sette seg inn i nye medier og bruken av disse. Jeg tror ikke lærere er mindre i stand til det enn andre - jeg tror kanskje det må gjøres noe med hele skolesystemet som igjen gir rom for dette. Her har jeg dessverre ingen konkrete forslag...