søndag 27. mars 2011

Bildefortelling

På samling 2 lærte vi noe spennende - vi lagde film av egne bilder ved hjelp av et program som heter PhotoStory. Alle hadde med seg egne bilder, og så satte vi igang. Vi fikk presentert noen av de ferdige filmene - imponerende! Særlig Magnhilds fagfilm om lav - den kan nok brukes i naturfagsundervisningen.

Finn viste fram en del eksempler på elevarbeid fra sin skole, der elevene hadde laget små filmer - enten som presentasjon av seg selv, eller av et emne. Veldig flott! Jeg ser absolutt et potensiale for alternative presentasjoner av skolearbeid i dette. På denne måten kan elever som ikke er så kompetente skrivere få vise at de også kan - den tradisjonelle metoden med rapporter kan sikkert virke uoverkommelig for mange.

Så var det min film, da... Jeg satt og lette gjennom bilder på PC'n, og så at bildefortellingen min helt klart måtte ha et tur-tema. Jeg gikk på med krum rygg, og organiserte bildene i en (for meg, i alle fall) logisk rekkefølge. Så så jeg at vi kunne legge tekst til bildene - og da tok det litt av... (Er nok ikke så rent lite tradisjonell, der...) I og med at jeg la til bildetekster, syntes jeg det ble forstyrrende med for "fancy" overganger - med zooming inn og ut, til siden og jeg vet ikke hva... Resultatet ligner en digital versjon av "lettlest bildebok for voksne"...

Her er den, i alle fall


Det kunne jo ikke bare være tekst og bilde når vi skulle lage film, så jeg har valgt å legge på litt musikk. Valget falt på "Violet Images", Reiki, Vol. 1 : Music for Healing Through Touch. Det er behagelig musikk, og dette sporet inneholdt fuglesang :-)

Bildet fant jeg på denne siden - en side for nedlasting av musikk. Bildet har jeg kopiert inn i bloggen ved hjelp av ScreenHunter.

6 kommentarer:

  1. Så kjempefint ut, kan det være selveste Steigen?

    Holder øynene åpne etter lav når jeg er ute, men nysnø er ikke akkurat ideeelt for lav-spotting.

    SvarSlett
  2. God og positiv fortelling om det vi fikk ut av Photo Story på samlinga. "Jeg ser absolutt et potensiale for alternative presentasjoner av skolearbeid i dette. På denne måten kan elever som ikke er så kompetente skrivere få vise at de også kan - den tradisjonelle metoden med rapporter kan sikkert virke uoverkommelig for mange." Da har jeg oppnådd det jeg ville. Det hadde nok ikke vært mulig uten at dere hadde fått prøve selv.
    Så var det filmen. Den nomineres til Qscar i kategorien friluftsliv. Bilder, fotografering, naturens lyder, musikk, tekst, komposisjon - en nytelse.
    Du dokumenterer også at du har lært å bruke ScreenHunter.

    SvarSlett
  3. Magnhild: Nei, det er nok ikke Steigen. Jeg har gjort litt frekk "krøss-klipping", og satt sammen bilder fra flere turer - på den måten ser det ut som om det var sol og finvær hele turen ;-) Bildene er tatt ved Stivatnet på Sundsfjordfjellet, Skolhusodden ved Valnesvatnet og Sjurnakken og omegn på Naurstad. Åpningssekvensen viser Saltstraumbrua i sommerprakt. :-)

    SvarSlett
  4. Thomas: Hyggelig at du likte det - jeg synes dette var gøy å holde på med :-)Ikke rart at det er lett å få elevene til å kaste seg ut i dette! :-)

    SvarSlett
  5. Jeg fikk jo se fortellingen allerede mens vi var på samling, og er enig med Thomas - kjempefine naturbilder!

    SvarSlett
  6. Jenny: Jeg likte det jeg så av din bildefortelling også - gleder meg til å se den ferdige, bloggpubliserte versjonen :-)

    SvarSlett